Peru & Ecuador 2008/2009

Huanchaco: gepaneerde peuters

Vanuit Huanchaco vandaag 27 dec weer wat aan cultuur gedaan. Per lokaal busje (kost dertig cent) naar Chan-Chan. Een archeologische pré-Inca site waar ooit een stad was van tientallen hectaren groot. Als bouwmateriaal is in de zon gedroogde klei gebruikt.Niet zo goed bestand tegen de schurende werkingvan dezeewind. En met de komst van de regens nav El Niño is het verval nog harder gegaan. Nu worden dus restauratie en beschermingswerkzaamheden uitgevoerd. De Maantempel is veel indrukwekkender, een groot pyramidecomplex incl wandschilderingen.

Het centrum van Lima is, ondanks de kerstversiering, een schitterend voorbeeld van de Spaanse bouwstijl in de koloniale tijd. Een Peruviaan wijst me de weg naar de busterminal waar ik alvast een kaartje koop voor de volgende dag om verder noordwaarts te reizen. Blijkt dat je je paspoortnummer moet opgeven om een buskaartje te kunnen kopen... Gelukkig heb ik mijn paspoort thuis ingescand en naar mijzelf gemaild. Ik hoef dus niet terug naar CasaSuisse in Huanchaco maar kan me redden met het Internetcafé op de hoek.

Samen met een vriend van de Peruviaan gaan we Pisco Sunset drinken. Zij leren mij Spaans en ik geef Engelse en Nederlandse les. Volgens mij is die Pisco Sunset gewoonPisco met Fanta lemon. Maar best lekker.

De volgende ochtend een rondwandelingetje door de woestijn gemaakt die Huanchaco omringt muv de oceaan natuurlijk. Op het strand zie ik hoe ouders zonder geld voor zonnebrand hunkroost beschermen: doop ze eerst in het water en rol ze daneven door het zand dat dan keurig blijft plakken en een beschermend korstje vormt. Net als het paneren van een schnitzel dus.

En ´s middags een paar uur surfles genomen. Heerlijk gevoel als het lukt om de golf te 'pakken', te gaan staan en met de golf mee te rijden. Dan snel douchen en naar de busterminal voor de nachtbus naar Jaén in Noord-Peru. Voordat ik naar het busplatform mag vanuit de wachtkamer, moet ik mijn vingerafdruk achterlaten. Vast omdat we naar een grensplaats rijden. Ik zit bijna helemaal achterin de bus, een luxe touringcar. Achter me zitten een broer en zus van 7 en 10schat ik. Hun ouders hebben plaatsen voorin de bus. Ik weet nu waarom... wat een ettertjes.

Vlak voordat de bus gaat rijden, komt er een securityman met videocamera de bus in en legt ons allemaal vast. Nog meer anti-terrorisme of anti-hijacking maatregelen?

Gelukkig hoor ik pas na de rit dat paspoort, vingerafdruk en camerabeelden een heel ander dol dienen: er wil nog wel eens zo´n bus een ravijn in donderen (chauffeur in slaap gevallen..) en dan kunnen de genoemde maatregelen helpen bij identificatie en informeren nabestaanden....

Maar vooralsnog... welterusten!

Reacties

Reacties

Michel

Nou gelukkig hadden ze die vingerafdruk niet nodig dan ;-) Leuke blog; leest lekker weg. En mooie foto's ook!

Fijne jaarwisseling daar op het zuidelijk halfrond!
PS: Op een iPhone zit een sterrenkaart met GPS ;-)

Guler

Hey Jasper,
Wat een verhalen man!! Gaaf en erg bijzonder allemaal. Wens je heel veel plezier, geniet van al het natuurschoon en maak er een mooie jaarwisseling van.

Guler

Natasja en Frank

Hi Jas, happy new year!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!